onsdag 7 april 2010

Å sen så ska´ man då va´ älskarinna...;O)

..ha krafter kvar när ens kar´ läst *jag en kvinna*....text? klicka på rubriken...

Mamma sa: "Jag är trött och det börjar bli sent. Jag tror att jag vill gå och lägga mig"..Hon gick ut i köket för att göra i ordning smörgåsar till nästa dags lunch, tömde popcornbunkarna, tog ut kött ur frysen till dagen därpå, såg efter hur mycket cornflakes det fanns kvar i kartongen fyllde socker i skålen, satte socker och skedar på bordet och gjorde kaffebryggaren klar till att brygga. Sen la hon kläder i torktumlaren, satte på en ny tvätt strök en skjorta och sydde fast en lös knapp.Hon tog upp tidningarna som låg på golvet, samlade ihop leksaker som låg på bordet och la ner telefonboken i lådan.
Hon vattnade blommorna, tömde en tvättkorg och hängde upp en handduk så att den fick torka.Hon stannade vid skrivbordet och skrev en lapp till skolan, la fram pengar till barnen och samlade upp en bok som hade gömt sig under en stol. Hon skrev ett födelsedagskort till en väninna och satte ett frimärke på kuvertet, skrev sen minneslapp och la båda bredvid sin portmonnä.Sen tvättade hon ansiktet tog på nattkräm, borstade sina tänder och kammade håret. Harry ropade från vardagsrummet "Jag trodde att du var på väg att gå och lägga dig?" Jag är på väg", sa hon. Hon hällde vatten i hundskålen, släppte ut katten och såg till att alla dörrarna var låsta. Hon tittade till barnen och släckte deras lampor, hängde upp en blus på en stol och la några smutsiga strumpor i tvättkorgen och pratade kort med de barn som satt uppe och gjorde läxor.I hennes eget sovrum ställde hon väckarklockan, la fram kläder till nästa dag och tog överkastet av sängen.Hon skrev 3 saker till på minneslappen.

I samma ögonblick stängde Harry av Tv-n och sa till sig själv:

"Nu vill jag gå och lägga mig"
Och så gjorde han det....

;*)

9 kommentarer:

  1. Ler igenkännande. Gör väl inte allt det som denna mamma gör,men nog plockar jag och ser till innan jag väl kommer isäng.

    SvaraRadera
  2. Ha, ha, ha! Så är det nog...
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej Anne-Sofie!

    Jag har läst det här förut någon gång, men det tål att läsas igen. Och tyvärr så är det ofta så fortfarande, tror jag, för oss kvinnor.

    Också med mig, även om jag försöker att låta bli, så när jag går runt här hemma, ser jag en grej som står där den inte ska vara så tar jag den med mig och ser jag att handduken är smutsig på vägen, då tar jag den också med mig på väg ned till källaren och sedan så upptäcker jag att kattlådan ska tömmas och då stannar jag till och gör det och så kommer jag på att jag kanske ska lägga i en tvätt åt mamma, hon orkar inte tvätta så mycket själv längre.... ja, och så vidare....

    Galet, och ibland hejdar jag mig och lugnar ned mig. Men så där fungerar vi kvinnor ofta. Vad det nu beror på. Om det är genetiskt eller att vi har ett härmbeteende. Vi liksom "ser" det männen ofta inte "ser". Det är som att de är födda med skygglappar, männen.

    Men man kan medvetet ta på sig skygglappar om man vill, som kvinna. Jag gör det ibland. Medvetet. Och det är himla skönt! Att bara strunta i alltsammans för en stund. Blogga är ibland ett sätt för mig att stänga ute allt annat som tränger på och vill bli omhändertaget.

    Ha en bra helg, Anne-Sofie!

    Kram
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Har oxå läst detta tidigare (och då menar jag inte att jag läst det på din passagen bloog) men det spelar ju inte så stor roll egentligen "en man i byrålådan" är ju bra att ha ... ibland ... kanske ... ;-)
    :-) Ninasol mitt i natta´

    SvaraRadera
  5. Tjingeling Anne-Sofie
    Det stämmer kanske ganska bra. Varför är det så?? Tänker vi på ett annat sätt? Det går ju liksom automatiskt, plocket. Inget jag direkt reflekterat över, som något negativt. Bara konstaterat att det är så här. Det är alltså DETTA som är den stora skillnaden mellann könen?
    Har alltid undrat ;-)

    Kram på dig
    Susanne

    SvaraRadera
  6. Ja det är knepigt hur mycket vi hinner med på väg mot sängen....
    Jag hyr ju ett rum i en familj som jag känt länge då jag bor i Sthlm (dock ett avbrott nu på några månader) och mamman i familjen är precis sån. Och jag som mannen för jag kan ju liksom lägga mig direkt då jag vill utan att behöva göra något...

    SvaraRadera
  7. Hej alla...ja vi känner väl lite till mans..eller kvinns..igen oss till viss del, ja detta är ju inget som jag själv skrivit, utan taget från nätet. Tyckte att slutklämmen var så bra:-))))

    SvaraRadera
  8. Här är det tvärt om jag som går och plockar och hustrun som sitter framför Tv-n. :-))

    SvaraRadera