torsdag 19 november 2009

DNA-register?

Det är många som tycker att DNA register i framtiden skall finnas på alla. Det kan ju göras enkelt med ett blodprov på alla nyfödda samt av alla som uppsöker sjukvården. Med tanke på de många ouppklarade våldsbrott som finns, så synes det mig som en strålande idé. Då kan våldsmännen raskt spåras, samt att det är utom rimligt tvivel om vem som står bakom de kriminella handlingarna. Kanske det tom. kan ha en avskräckande effekt på brottslingarna? Alla vi hederliga rättskaffens människor borde väl tycka att detta är bra, eller? Finns det nackdelar?


18 kommentarer:

  1. Inte en endaste en vad jag kan se....dit med ett prov på direkten bara. (Hang them high, bara)

    SvaraRadera
  2. Har man inte begått något kriminellt så skall man väl tycka som du. Jag har inget emot det. Effektivare att få fram brottslingar, jätte bra för allas säkerhet!

    SvaraRadera
  3. Exakt, har man inget att dölja så är väl inte detta något problem, tvärtom skulle man ju tycka. Det är väl utmärkt om brottslingar kan bindas till de brott som de begår.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det är bra med ett DNA register..det skulle underlätta mycket....Fattar egentligen inte varför någon skulla ha något emot det....

    xxx
    Kojiki

    SvaraRadera
  5. De som protesterar brukar som argument ha repliker som att "det strider mot deras integritet" "vi är redan alltför övervakade som det är" o.s.v..

    SvaraRadera
  6. Glömde skriva förut: det är mycket lättare med din blogg nu när bakgrunden är vit. Lättare att läsa och få ett grep! Ha en trevlig kväll, det är ju freeedag ;=)

    SvaraRadera
  7. Frågan är hur resursfördelningen inom kriminalvården skulle se ut då?
    Jag menar, om en massa resurser omfördelas till labratorer, så blir det mindre poliser, ute i fält. Man kunde då få blåsa på som fan på vägarna, uan att riskera att åka fast. Alla poliser sitter ju inne med provrör.
    :-D

    SvaraRadera
  8. Anne.Sofie!
    Jag tror att många som sitter oskyldigt dömda
    på våra anstalter,´kommer att gå fria detta
    kan vara människor som aldrig har varit i klammeri med rättvisan.
    Sen tror jag att det kan hjälpa många också i
    tid,så dety inte bara skjuts på framtiden.
    Har man rent mjöl i påsen så skulle det inte
    vara något hinder.De som klagar är sådsana som alltid klagat på saker och ting.´
    Kram.

    SvaraRadera
  9. Tigris, ja det håller jag ned dig om, känns bra, förutom denna mystiska indragning i första radens text.
    Är ensam denna fredag, känns bara fint;-) Ha det gott.

    SvaraRadera
  10. fjäderlös...gillar du att köra fort?

    ;O)

    SvaraRadera
  11. Agath, jag ser då bara fördelar med att alla lämnar D
    Na-prov.
    Kram.

    SvaraRadera
  12. Ja det tycker jag var en strålande ide. Det hade jag ingen aning om, men tack för informationen.

    SvaraRadera
  13. Carola..kul att man emellanåt skriver något "läraktigt"..:-)

    SvaraRadera
  14. Förutom obligatoriska DNA-test så borde det även införas total optisk övervakning av medborgarna, dygnet runt, även i hemmen. Det skulle förebygga och klara upp många vålds- och sexbrott, kvinnomisshandel och sexuella övergrepp mot barn. Kamerorna behöver ju inte sitta synligt, så att man påminns om att man är övervakad hela tiden. Nej, de kunde sitta dolt så att ingen riktigt vet var de sitter, bara att de finns där, någonstans, för att ingjuta en känsla av ett osynligt allvetande som skyddar oss. Faktum är att detta är bättre än DNA-test för, det skulle ju förhindra att brotten sker överhuvudtaget. DNA-testen kan ju bara användas när brottet redan är begånget. Visst ger det ju en skön känsla för alla oss "hederliga rättskaffens människor" som inte är kriminella att se dessa äckliga monster kedjas fast men för offrens skull så tror jag förebyggande åtgärder är bättre!
    - In med kamerorna på direkten, hang them high bara!
    - "Effektivare att få fram brottslingar, jättebra för allas säkerhet!"
    - "Exakt har man inget att dölja så är väl inte detta något problem, tvärtom kan man tycka. Det är väl utmärkt om brottslingar kan bindas till de brott de begår."

    SvaraRadera
  15. Hej Lasse, sicken tur att jag vidarebefodrar alla kommentarer till min hotmailadress, annars hade jag säkert missat din kommentar, eftersom det strulat en del på bloggen.

    Jag inser att du är ironisk i din kommentar..
    Om man ser på de kommentarer som du lämnat på min andra blogg...så bedömmer jag i all vänskaplighet, att du är emot all form av kontroller och konsekvenser av brottsliga handlingar..åtminstone de handlingar som du själv tycker är okey..
    Fast jag kan ju ha fel..

    SvaraRadera
  16. Jag svarar på en snart årsgammal kommentar men, bättre sent än aldrig. :D

    Det är en felaktig bedömning. Jag är inte emot all form av kontroller. Konsekvenser av brottsliga handlingar är en annan fråga. Det är t ex brottsligt att visa upp sig naken offentligt på många platser. Vad är konsekvensen av en sådan handling? Ja, inte det samma som att mörda någon i alla fall!

    Diskussionen gällde ett mycket specifikt ämne, nämligen sexuella handlingar mellan vuxna och barn och huruvida dessa handlingar med nödvändighet är traumatiserande för barnet, alltså en negativ erfarenhet som innebär lidande. Jag anser helt enkelt att så inte är fallet och att det mesta, dock inte allt, som debatteras och skrivs om detta ämne bygger på myter och rena falsifikationer av fakta. Det finns väldigt få nyanserade analyser av denna grundläggande fråga - barns sexualitiet i relation till vuxnas sexualitet. De analyser som resulterat i fakta har regelmässigt trängts undan av ett tänk som vill skam/skuldbelägga vår sexualitet och även i vissa fall patologisera den. (patologisera, d v s omskriva vissa individers lustupplevelser till sjukligheter) Det finns mycket intressant att diskutera i ämnet men jag vill rekommendera en bok som på ett sällsynt nyanserat och "open-minded" sätt tar sig an problemet. Boken heter "Harmful to Minors - The Perils of Protecting Children From Sex" och den är skriven av, hör och häpna, en kvinna!! - Judith Levine.

    Info:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Harmful_to_Minors

    Ladda hem:
    http://thepiratebay.org/torrent/5053933/Harmful_To_Minors_by_Judith_Levine_eBook_PDF

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  17. PS: Tro't eller ej men jag har också varit barn en gång i tiden!

    :D

    SvaraRadera
  18. La...det går så bra så, jag ser dem ändå...men den diskussionen som vi hade där, tycker jag får fortsätta där...om den skall fortsätta. Jag kollar även av den bloggen då och då.

    SvaraRadera