lördag 20 februari 2010

Relationer..nya tider..!

Betraktar man föräldraskap och relationer på lite längre sikt, så måste man nog konstatera att det är annorlunda nu är förr. Människan har väl i och för sig inte ändrat sig så mycket, det har däremot livsvillkoren och samhället. Ibland verkar det som om det vore ganska svårt för oss människor att hänga med i utvecklingen och svara på de utmaningar, som nya tider ställer på oss. Numera så är det en hel del människor som lever i enkönade relationer. På gott och ont för de ev. barn som inte har något val. De får finna sig i vad de vuxna finner bäst för sig själva. Men fastän vi nog försöker att vara modernare än våra egna föräldrar en gång i tiden var, så utgör den fostran de gett oss ändå för det mesta grunden för våra egna ställningstaganden. Antingen så att vi oreflekterat upprepar de normer vi själva fått, eller också att vi i protest mot vår egen fostran försöker ge en annorlunda bild av relationer än den vi själva fått. Vad gäller manliga/kvinnliga förebilder...så får våra barn den förebild av att vara en bra människa, som vi ger dom helt enkelt, ingen är egentligen en perfekt förebild, jag tror faktiskt inte att jag känner en enda. Även barnen är ju individer och har olika önskemål om hur de vill att saker och ting skall vara och fungera, men det är ju så, att de helt enkelt får ta vad de får....och de accepterar det...lätt..Det är nog vi vuxna som har svårare med acceptans..Krama om varann...vi är alla djur i vår herres hage:-)


37 kommentarer:

  1. Helt sant! Det som känns fint är om/när man ser sina barn göra bra saker och ha bra åsikter. Även om man gjort många missar som förälder så plockar barnen ändå det som är bra och inget värmer ens hjärta mer!
    :-)

    SvaraRadera
  2. Jag tror att jag har uppfostrad min dotter till en open minded människa som har ett stort hjärta för allt och alla och fri från fördommar...och det känns gott.

    Kramas mera bör vi alla göra för det stärker imunförsvaret...bra va, men minst 10 om dagen måste det va annars gills det inte.

    SvaraRadera
  3. "Samhällsreglerna" när det gäller oss människor och vår sexualitet skulle jag tro har skapats genom att det behövdes fler människor på jorden och familjer var rädda för att deras ätt skulle dö ut. Dessutom hjälpte/er barnen till med "brödfödan". Det är en fråga om fortplantning och precis som du beskriver. Det är så inrotat och väldigt betydelsefullt för de som inte är vidsynta. Nu när vi är så många på jorden och så upplysta mot tidigare, borde det inte vara ett problem längre. Vi har "råd" att vara mer generösa utan att ängslas över att vi kommer att "dö ut"

    (Tror och tycker abortfrågan hamnar något inom samma ämne.)

    På mitt sätt att se, tycker jag att det är viktigt att barnen inte blir trångsynta. Det kan vara vägen till mer fred på jorden. Själv hörde jag aldrig några "rasistiska" uttalanden vid middagsbordet i föräldrahemmet. Det är jag tacksam över. Barn "färgas" så lätt (på både gott och ont) av föräldrars åsikter.

    SvaraRadera
  4. Ja undrar egentligen hur stor acceptansen egentligen är mot det okända och hur vidsynta vi egentligen är och borde vara..Tycker faktiskt inte det verkar så i verkligheten..men det har gått framåt och det är ju positivt...Kärnfamiljer..... tror nästan är det är på väg att försvinna med dess ideal....

    Ska kolla curling om en stund det är en sport som jag faktiskt gillar mer och mer som jag avskydde från början och tyckte var fånigt...

    xxx

    SvaraRadera
  5. Att vara förälder skrämmer mig ibland..Gör jag rätt,säger rätt,uppfostrar rätt???

    Visst är barnen individer och har egna tankar men märker så väl hur de "färgas" av vad vi vuxna säger och gör.

    Märkt hur jag själv gör och tycker annorlunda mot vad mina föräldrar "lärt mig". En del av att vara vuxen,ifrågasätta.

    Försöker lära barnen acceptans mot andra och kramas gör vi(läs jag) mycket.

    SvaraRadera
  6. Tigris, ja barn har en otrolig förmåga att kunna se det bästa hos oss, undrar verkligen vart den förmågan tar vägen i tonåren?..*hihi*...men som tur är, så återkommer den när de blir äldre.

    SvaraRadera
  7. Cayenne, jag tror att du är och har varit en jättebra mamma, men kramas minst tio gånger om dan..ojoj...då får jag lägga på ett kol:-)

    SvaraRadera
  8. MissiZippi...du har så rätt...grundtanken är ju givetvis att vi skall föröka oss...men numera så är det ju många som lever på ett vis som gör det omöjligt. Vi väljer bort att ens k u n n a skaffa barn, vi tar bort barn..
    Visst är det också så, att det nästan alltid är föräldrarna som sår frön av oginhet och trångsynthet hos barnen...tyvärr!

    SvaraRadera
  9. Kojiki...vi är vidsynta till största delen endast i teorin, tror jag...När det verkligen gäller och man stöter på mer konkreta saker så backar ofta folk från sina tidigare åsikter. Jag har själv ett mycket aktuellt exempel på detta i min egen släkt..

    Curling är rätt rolig att utöva, men inte så kul att se på:-)

    xxx:-)

    SvaraRadera
  10. suss, det viktiga är att vi försöker...gör så gott vi kan, helt enkelt, det kan aldrig nånsin bli hundra procent rätt.

    Kramar till er alla:-)

    SvaraRadera
  11. Ja ... bortflugna dottern "råkade" se mina gråa hårstrån på hjässan häromdagen och blev ... ja lite starkare än paff! *ler* Men, återhämtade sig snabbt och tyckte det "gjorde nog inget"... Nä, måste tona håret igen :-)))

    SvaraRadera
  12. Ja, man gör så gott man kan, med sina barn. Det man själv tycker känns rätt.
    Att vara en kärnfamilj, känns mer och mer som att vara "annorlunda".
    Klart man har gjort fel vid många tillfällen, men det är viktigt att kunna erkänna det som förälder. En dotter sa, - Man väljer inte sina förädrar. Hon menade absolut inget negativt med det, bara ett konstaterande. Och så sant det var.

    Kram
    Susanne

    SvaraRadera
  13. Hejsan,
    ja - du har fått med tankar så jag sitter nickande. Visst är ungdomen idag annorlunda, deras syn påverkas av samhällets uppbyggnad idag. Håller med om slutet, kramas mer och - sant är att vi alla är djur, vilket vi ofta glömmer. Märkligt att det genuina kärnfamilj känns "mossigt", tanken är ju den tänkta. Sedan ur ett stort spektra finns vi för fortplantningen. Existensen, vad som sker på vägen är högst personligt, good or bad ;) Sköt om hela dig! Kram, Janne (Hood)

    www.metrobloggen.se/utrop

    SvaraRadera
  14. Så mycket klokt och sant i din text. *witch nickar*

    SvaraRadera
  15. Tona håret...finns det toning som biter på gråa strån? Eller är det färg du använder?

    SvaraRadera
  16. Jo Susanne...kärnfamiljen är numera mer udda än jag vet inte vad:-( Det är plastmorsor/farsor och det ena och det andra för hela slanten..
    Kram.

    SvaraRadera
  17. Tack Janne...jag gör så gott jag kan för att sköta om hela mig...hoppas att du gör detsamma:-)
    Kram.

    SvaraRadera
  18. Ms Chevelle...jo jag vet att du är "gamla" vitch:-)

    SvaraRadera
  19. Oj, jag förstod ju ingenting, men sen kom en förklarande kommentar. Vill du att jag tar bort dem? Men är de kvar så kanske nån av nyfikenhet går in här och kollar? ;-) En får ju inte va dum heller.

    Hadebra!
    Anmaja

    SvaraRadera
  20. Hej Anne-Sofie
    ang Sensuella bilder

    Varför detta hänger upp sig förstår jag inte egentligen inte....Detta har med internet att göra hur den läser av..Innan var det 3 bloggar som inte fungerade..jag försöker uppdatera hela tiden om jag ser att något inte fungerar som det ska ibland hjälper det, ibland inte, det brukar rätta till sig efter ett tag. Gör en ompostning av ditt senaste inlägg alltså radera det och lägg upp ett nytt så får vi se om det hjälper.. Tycker att det fungerat ganska bra den senaste tiden faktiskt.....

    Ska vi skylla på snön eller....

    xxx

    SvaraRadera
  21. Anmaja...ja jag var så säker på att jag kommenterat i just det inlägget...och blev lite putt över att den inte fanns där:-))))..sen såg jag ju att det var ett annat inlägg jag svarat i..ta bort eländet;-) På blogspot kan man själv ta bort en onödig kommentar.

    SvaraRadera
  22. Hej Kojiki, jag testade redan igår att posta om inlägget, men nu ids jag inte,(skall iväg och jobba snart) lägger ut ett nytt i morgon eller så, få se hur det går då.

    Det är ju heller ingen katastrof om det inte alltid fungerar,

    Ha det gott. xxx...

    SvaraRadera
  23. Nej, ingen av oss är nog perfekt som människa och förebild men vi får försöka göra det bästa vi kan iallafall.

    Enkönade förhållanden. Jag tror nog att det finns sådana där barnen har det bättre än i vissa tvåkönade förhållanden faktiskt.

    Men visst. Barn måste utstå mycket från oss vuxna. Det finns ju så otroligt många olika familjekonstellationer nu för tiden.

    Jag har upplevt hur oerhört lojala barn oftast, för att inte säga alltid, är mot sina föräldrar. T.ex. där föräldrarna lever åtskilda.

    Så mycket i samhället påverkar barnen och oss vuxna. Inte bara familjen även om den bör vara den som påverkar dem mest.

    Visst är vi djur i vår herres hage.
    Kram

    SvaraRadera
  24. Oj, så mycket klokt du och andra skriver.
    Jag får tänka vidare på det.
    Det känns bra att du finns..
    Sköt om dig
    Kram
    Margaretha

    SvaraRadera
  25. Ninacian, visst finns det barn som skulle ha/få det bättre oavsett vem som sköter om dem..
    Men jag tror absolut inte att merparten barn mår bra av att ha ett helt gäng med mödrar och fäder. (Ja de som nu har det förstås)
    Angående vår påverkan på barn, så är den sannerligen viktig, men har någon förälder i dagens stressade tid någon ork eller tid för att vara konsekvent, vara goda förebilder, med mera...
    Nutidens vuxna beter sig ofta själv som barn:-)

    SvaraRadera
  26. Ma...ja det finns mycket att både tänka på och skriva, om barnens väl och ve, det ligger mig varmt om hjärtat.

    SvaraRadera
  27. Inget att lägga till, mer än att det är obegripligt hur våra fem ungar utvecklas så olika som personer. Mvh LW

    SvaraRadera
  28. Såg att du frågade om toning (du skrev inte mitt namn så jag gissar att det var till mig *ler*). Ja, häromdagen köpte jag toning för män. Den var till den som har många gråa hårstrån. Resultatet? Trots sveda i hårbotten m.m under behandling så hände ingen förändring! Grrrr!
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  29. LW...ja det är knepigt, fast ändå inte..det bevisar bara att vi alla är unika....och det känns tryggt:-)

    SvaraRadera
  30. Tigris...jo det är klart att det var riktat till dig:-)))..
    Misstänkte att det inte skulle funka så bra...men om man hittar en färg som stämmer in riktig bra på ens vanliga...så kan man färga håret istället för att bara tona det.

    SvaraRadera
  31. Ja, men om ens "vanliga" har blivit mest grått med några bruna hårstrån då? :-( Vilken "ofärg" skall man ta då?
    Usch, jag som är så ung ... och det blir sån kontrast... vill inte!

    SvaraRadera
  32. Hej Anne-Sofie!
    Jag uppfostrade mina söner lika,
    men de är som natt och dag.Min
    store son var alltid den som kom
    och gav en kram,men den lille var
    mest ilsk när han var så där 15 år,
    men idag är han hur go som helst.
    Kramas mycket har vi alltid gjort.
    Jag önskar dej en trevlig Lördag.
    Kramar.
    gjort i vår familj

    SvaraRadera
  33. Tigris...jag har en väninna med mycket grått i håret, hon använder Loreals tvåstegsfärgning. Man färgar först håret, sen gör man grova slingor i det. Detta gör att utväxten inte blir så markant. Hon gör det själv, är inte svårt, enligt henne.

    SvaraRadera
  34. Agath..mina döttrar är rätt lika, men det är väl för att de är tvillingar:-)

    SvaraRadera
  35. Anne-Sofie!
    Mina söner är som natt och dag,men så
    har de inte samma gener heller*ler*
    Det skiljer 10 år 1 månad 0ch 11
    dagar och 35 minuter så det är
    skiljer en del år på dem*ler*

    Så dina döttrar är tvillingar en äggs
    eller 2 äggs.
    Jag hade en väninna som hade just 2 äggs
    tvillingar de var väldigt olika både i humör och utseende.

    Det där med grå hår det har redan min son eller
    man ska kalla det milerat hår..själv är jag rätt gråhårig,men det är ju tidenas gång.
    Kramar.

    SvaraRadera
  36. Agath, de är enäggstvillingar och som barn och ungdom så var de oerhört lika även utseendemässigt. De har haft mycket roligt på grund av det...*hihi*..
    Nu ser man lättare skillnad på dem, även om de fortfarande är väldigt lika varandra.
    Kram.

    SvaraRadera
  37. Anne-Sofie!
    Vad hade ett par i min klass från 5-7 som var väldigt lika varann,det var väldigt svårt att
    skilja dem åt,sen blev den ene av tvillingen sparkad av en ko så han var borta från skolan ett bra tag efter det hade man inga problem att skilja dem åt,inget ont utan det hade något gått med sig.haha.
    Kramar

    SvaraRadera